رایانش ابری Cloud computing {مزایا، معایب و کاربرد}

برای کسب اطلاعاتی جامع و مفید در رابطه با رایانش ابری Cloud computing، این مطلب را بخوانید.

رایانش ابری Cloud computing چیست و چه کاربردی دارد؟


رایانش ابری چیست و چه کاربردی دارد؟ Cloud computing تحویل با توجه به درخواست منابع فناوری اطلاعات توسط اینترنت و با قیمت‌های پرداختی است. 

به جای خرید، نگهداری و مالکیت مراکز داده فیزیکی و همینطور سرورها، شما می‌توانید به خدمات فناوری مختلف از جمله ذخیره‌سازی، پایگاه‌های داده و قدرت محاسباتی همچون خدمات وب آمازون دسترسی پیدا کنید. در ادامه این مقاله از آراد آرپانت با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در مورد Cloud computing و کاربرد آن در اختیارتان قرار دهیم.


چه کسانی از رایانش ابری استفاده می‌کنند؟


یکی از سوالات مهمی که در مورد رایانش ابری وجود دارد، این است که چه کسانی از محاسبات ابری استفاده می‌کنند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که سازمان‌های مختلف در هر نوعی که هستند و با هر اندازه و صنعتی، از ابر در موارد گوناگون استفاده می‌کنند. 

موارد استفاده آن‌ها شامل بازیابی فاجعه، ایمیل، پشتیبان‌گیری از داده‌ها، توسعه و آزمایش نرم‌افزار، دسکتاپ مجازی، تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ و برنامه‌های کاربردی وب با مشتریان است. مثلاً شرکت‌هایی که در زمینه مراقبت‌های بهداشتی فعالیت می‌کنند، از Cloud computing برای توسعه درمان‌های شخصی‌تر بهره می‌گیرند. 

لازم به ذکر است که این درمان‌ها برای بیماران کاربرد دارند. اگر بخواهیم مثال دیگری در این مورد بزنیم باید بگوییم که شرکت‌های خدمات مالی از سیستم ابری برای شناسایی و همینطور پیشگیری از کلاهبرداری استفاده می‌کنند.

از طرفی دیگر باید اضافه کنیم که سازندگان بازی‌های ویدیویی از این طریق برای ارائه دادن بازی‌های آنلاین به میلیون‌ها بازیکن در سراسر دنیا کمک می‌گیرند.

رایانش ابری چه مزیت‌هایی دارد؟


شاید این سوال برای شما پیش آمده که Cloud computing دارای چه مزیت‌هایی است؟ در این باره باید بگوییم که رایانش ابری دارای مزیت‌های متعددی است که در ادامه به آن‌‌ها اشاره خواهیم کرد:


چابکی


یکی از مزیت‌هایی که Cloud computing دارد، چابکی است. ابر این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید به طیف وسیعی از فناوری‌ها دسترسی آسانی داشته باشید و همینطور سریع‌تر بتوانید نوآوری کنید. از طرفی دیگر، ابر قادر است به شما کمک کند تا تقریباً هر چیزی را که در ذهن و باور خود دارید، بسازید. 

همینطور این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید به سرعت و در صورت نیاز، منابع را بچرخانید و از خدمات زیرساختی همچون ذخیره سازی و پایگاه‌های داده و محاسبات گرفته تا یادگیری ماشین، دریاچه‌های داده و تجزیه و تحلیل اینترنت اشیاء و بسیاری از موارد دیگر استفاده کنید. 

شما عزیزان این امکان را دارید که خدمات فناوری را تنها در عرض چند دقیقه به استقرار در بیاورید و همینطور از این ایده به اجرای چندین مرتبه سریع‌تر از قبل دست پیدا کنید. این مورد باعث می‌شود که شما بتوانید آزادی آزمایش، آزمایش ایده‌های جدید برای متمایز کردن و متحول کردن تجربیات مشتری و همینطور کسب‌وکارتان داشته باشید.


قابلیت ارتجاعی


از جمله مزیت‌های دیگری که می‌توان برای رایانش ابری نام برد، قابلیت ارتجاعی آن است. با استفاده از Cloud computing برای مدیریت سطوح اوج فعالیت تجاری، به تامین بیش از حد منابع نیازی ندارید. 

در مقابل شما می‌توانید مقدار منابعی را که واقعاً مورد نیازتان هستند، تهیه کنید. با تغییراتی که در نیازهای کسب و کار وجود دارند، قادر هستید که این منابع را کاهش یا افزایش دهید تا به سرعت رشد کنند و در نهایت بتوانید ظرفیت را کاهش دهید.


صرفه‌جویی در هزینه


شما عزیزان با استفاده از ابر، می‌توانید هزینه‌های ثابت مانند سرورهای فیزیکی و مراکز داده را با هزینه‌های متغیر تبادل کنید. سپس در صورت مصرف آن، فقط لازم است که هزینه‌های آی تی را بپردازید. همینطور باید بگوییم که هزینه‌های متغیر نیز به خاطر صرفه‌جویی در مقیاس، از هزینه‌ای که برای انجام آن خودتان پرداخت می‌کنید، بسیار کمتر است.


استقرار جهانی تنها در چند دقیقه


رایانش ابری این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید تنها در چند دقیقه به مناطق جغرافیایی مختلف و جدید گسترش پیدا کنید و در نهایت در سطح جهانی مستقر شوید. اگر بخواهیم مثالی در این مورد بزنیم، می‌توانیم به AWS اشاره کنیم که دارای زیرساخت در سراسر دنیا است. 

به کمک این روش شما قادر هستید که برنامه خود را در مکان‌های فیزیکی مختلف و فقط با چند کلیک مستقر کنید. قرار دادن برنامه‌ها در نزدیک کاربران نهایی، باعث کاهش تاخیر می‌شود و در نهایت تجربه آن‌ها را نیز بهبود می‌بخشد.

آراد آرپانت؛ ارائه دهنده خدمات پشتیبانی سخت افزار شبکه

انواع مدل‌های رایانش ابری


اگر بخواهیم به تقسیم بندی انواع مدل‌های Cloud computing بپردازیم، باید بگوییم که رایانش ابری به صورت کلی به سه دسته اصلی تقسیم بندی می‌شود که عبارت‌اند از:


1. ابر خصوصی


ابر خصوصی یکی از انواع مدل‌های رایانش ابری است که توسط سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف و درون یک یا چند سازمان وابسته پایه‌ریزی می‌شود و از دربرگرفتن تمام امکانات و قدرت‌های سخت‌افزاری سازمان مورد نظر تشکیل می‌شود. 

مجزا بودن و امنیتی که ابر خصوصی دارد، مهم‌ترین خصوصیت آن نسبت به ابرهای عمومی است. در این ابر، یک سازمان می‌تواند تمام سرورهای خود را داخل یک ابر قرار دهد و همینطور سرویس‌ها را روی آن نصب و در نهایت راه اندازی کند. 

در این نوع سیستم، سرورها داخل یک استخر قرار می‌گیرند و تمام منابع سخت‌افزاری میان سرورها به اشتراک گذاشته می‌شوند. در این سیستم بعد از نصب سرویس یا نرم‌افزار مورد نظر، شما نمی‌توانید تشخیص دهید که سرویس مورد نظر روی کدام یک از سرورها در ابر خصوصی نصب شده است. 

به طور کلی باید بگوییم که ابر خصوصی مزایای زیادی دارد که شامل هزینه و صرفه‌جویی در انرژی، کنترل زیاد روی منابع، بهبود عملکرد سخت‌افزارها، اشتراک گذاری منابع سخت‌افزار و انعطاف پذیری بالا هستند. برای بهره مندی از خدمات پشتیبانی سخت افزار شبکه می‌توانید با ما در ارتباط باشید.


2. ابر عمومی


در مورد ابر عمومی باید بگوییم که ابر عمومی به ابری گفته می‌شود که معمولاً به شکل یک سرویس در بستر اینترنت ارائه می‌گردد و افراد مختلف از طریق پرداخت هزینه، می‌توانند از آن بهره ببرند. کاربران در این ابر، به خرید تجهیزات یا نصب نرم‌افزار خاصی نیاز ندارند.

آن‌ها می‌توانند هزینه سرویس را با توجه به استفاده از منابع سرور و پهنای باند مصرفی و همینطور نوع سرویسی که دریافت می‌کنند، پرداخت نمایند. از جمله مزیت‌هایی که ابر عمومی دارد، شامل ابعاد متنوع آن است. 

به عنوان مثال در این مدل از رایانش ابری، هر مقدار که شما نیاز به منابع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری داشته باشید، در اختیارتان قرار می‌گیرد و هر زمان که بخواهید، می‌توانید آن را کاهش یا افزایش دهید. از جمله بزرگ‌ترین ارائه دهندگان مدل ابر عمومی، شرکت آمازون است که در ارائه دادن سرویس‌های متنوع در امر وب سرویس و همینطور ماشین‌های مجازی، مشغول به فعالیت است.

ابر عمومی نیز مانند ابر خصوصی، دارای یک سری مزیت‌هایی است که این مزیت‌ها شامل دریافت سرویس با توجه به درخواست، عدم نیاز به خرید سخت‌افزار و نرم‌افزار، پرداخت هزینه با توجه به استفاده از منابع، امنیت سرویس‌ها و فایل‌ها، دسترسی در هر مکان و دسترسی چندگانه به سرویس‌های دریافتی هستند. آراد آرپانت با ارائه‌ی خدمات پشتیبانی نرم افزار شبکه تجربه‌ای امن را برای سازمان‌ها و شرکت‌ها فراهم می‌کند.


3. ابر ترکیبی


رایانش ابری ترکیبی همانطور که از نام آن مشخص است، ترکیبی از ابرهای عمومی و خصوصی است. به طور کلی باید بگوییم که ابر ترکیبی فواید و مزیت‌های ابر عمومی و خصوصی را در کنار یکدیگر دارد و حالت‌های انتخابی متعددی را نیز پیش روی مصرف کننده می‌گذارد. 

در این نوع ابر، کاربر قادر است بعضی از سرویس‌های مورد نظر را داخل یک ابر خصوصی و بقیه آن‌ها را داخل ابر عمومی بگذارد و سپس با کلیدهای متفاوت، این دو ابر را به یکدیگر وصل کند. در این مدل از ابر، اطلاعات بین ابر خصوصی و عمومی مشترک است؛ اما اطلاعات احراز هویت و امنیتی، داخل ابر خصوصی قرار داده شده است.

امنیت بسیار بالایی که ابر ترکیبی در برابر از بین رفتن اطلاعات دارد، جزء مزیت‌های آن به حساب می‌آید و همینطور باید اضافه کنیم که افزایش کیفیت در ارائه سرویس تعیین دسترسی کاربران به اطلاعات داخل و خارج سازمان‌ هزینه‌ای راه‌اندازی پایین‌تر نسبت به ابر خصوصی و قابلیت ترکیب چند سرویس ابری و اینترنتی، جزء مزیت‌‌های ابر ترکیبی به حساب می‌آیند.

رایانش ابری چه معایبی دارد؟


علی رغم مزایایی که برای Cloud computing وجود دارد، باید بگوییم که رایانش ابری دارای یک سری معایبی نیز هست که در ادامه به آن‌‌ها اشاره خواهیم کرد. معایب Cloud computing عبارت‌اند از:


امنیت ابری


یکی از معایب رایانش ابری، امنیت است. امنیت بزرگ‌ترین چالشی است که سازمان‌های مختلف با رایانش ابری با آن روبرو هستند. هنگامی که این سازمان‌ها به فضای ابری تکیه می‌کنند، خطر هک کردن و نقض کردن داده‌ها و رابط‌ها و همینطور به خطر افتادن مشکلات احراز هویت و اعتبارنامه‌ها وجود دارد‌.

علاوه بر این موضوع، عدم وضوح در مورد نحوه و مکان استفاده از اطلاعات حساس که به ارائه دهنده رایانش ابری سپرده شده‌اند نیز، وجود دارد. امنیت به توجه دقیق به پیکربندی‌های ابری و همینطور سیاست‌ها و عملکردهای تجاری نیازمند است. 


هزینه‌های غیر قابل پیش بینی


هزینه‌هایی که در برنامه‌های اشتراک پرداختی غیر قابل پیش بینی هستند، برای استفاده از ابر به همراه مقیاس بندی منابع، برای پاسخگویی به درخواست‌های نوسان حجم کاری، می‌توانند تعریف و همینطور پیش بینی هزینه‌های نهایی را دشوار سازند. 

هزینه‌های ابر هم، اغلب وابسته به یکدیگر هستند؛ به شکلی که یک سرویس ابری، از یک یا چند سرویس ابری دیگر نیز استفاده می‌کند که تمام آن‌ها در صورت حساب ماهانه تکرار شونده ظاهر می‌گردند. این مورد می‌تواند هزینه‌های ابری برنامه‌ریزی نشده اضافی را ایجاد کند.


از دست دادن داده‌ها، نشت و سرقت


هنگامی که فایل‌ها و داده‌ها روی سرور شخص دیگری ذخیره می‌شوند، امکان دارد که داده‌ها نشت پیدا کنند و همینطور اطلاعات حساس افشای غیر مجاز شوند و این امر به صورت ناخواسته افزایش پیدا کند. 

این مورد یک اتفاق بدیهی در دنیای مجازی به حساب می‌آید. از طرفی دیگر، حوادث فیزیکی، ویروس‌ها و بدافزارها نیز، می‌توانند مانع بازیابی داده‌ها شوند. به همین خاطر اقدامات لازم باید برای جلوگیری از از دست رفتن اطلاعات قبل از به وجود آمدن این گونه حوادث انجام شوند.


عدم دسترسی به سرویس


کسانی که ارائه دهنده خدمات ابری هستند، در طول روز به افراد زیادی خدمات ارائه می‌دهند و این مورد ممکن است سبب شود که بسیاری از افراد به خاطر خرابی یا سایر مشکلات، برای مدت زمانی نتوانند به سرویس مخصوص خود دسترسی داشته باشند.


کنترل محدود


با توجه به این که زیرساخت ابری به صورت کامل در اختیار ارائه دهنده خدمات ابری است، کاربران نمی‌توانند کنترل زیادی بر آن داشته باشند یا به عبارتی دیگر کنترل آن‌ها بسیار محدود است.  

کاربران فقط می‌توانند اطلاعات برنامه‌ها و خدمات را کنترل و مدیریت کنند و به خود زیرساخت نمی‌توانند دسترسی داشته باشند. حتی امکان دارد که فروشنده به کاربر نهایی اجازه به روز رسانی و همینطور مدیریت سیستم عامل را ندهد. این دسترسی محدود و کنترل، جزء معایب دانش ابری به حساب می‌آیند.

هیچگونه استاندارد واحدی برای استفاده از خدمات ابری موجود نیست و سازمان‌ها در تلاش هستند که این خدمات را استانداردسازی کنند و در نهایت از طریق به روز رسانی این مورد، به نیاز کاربران پاسخ دهند. اما باید بگوییم که این نگرانی کاربران همچنان ادامه دارد و به صورت کامل برطرف نشده است.

خدمات پشتیبانی نرم افزار شبکه با آراد آرپانت

سخن پایانی 


سیستم رایانش ابری، یک نوع سرویس به حساب می‌آید که می‌تواند برخی از نیازهای شرکت‌ها، توسعه دهندگان و افراد معمولی را به صورت بهتری اجرا کند. اگر شما نیز تا به حال به شکل آنلاین صدا یا ویدیویی را گوش کرده‌اید یا حتی برخی از فایل‌های خود را داخل اینترنت ذخیره نموده‌اید، باید بگوییم که شما تجربه استفاده از این سرویس را دارید. 

ما در این مقاله به تعریف و بررسی Cloud computing پرداختیم و همینطور انواع مدل‌ها و مزایا و معایب آن را نیز شرح دادیم. امیدواریم که بتوانید در صورت لزوم، از این اطلاعات استفاده کنید.


سوالات متداول


مهم‌ترین چالش‌ها در Cloud computing چیست؟


مهم‌ترین چالش‌ها در رایانش ابری، شامل امنیت، عدم تخصص عموم مردم، مدیریت هزینه‌ها، مشکلات مربوط به کنترل کامل کاربر، نیاز به اتصال به اینترنت، مدیریت داده‌های چند ابری و غیره هستند‌.


رایانش ابری چه مدل‌هایی دارد؟


Cloud computing شامل مدل‌های مختلفی همچون خصوصی، عمومی و ترکیبی است که هر کدام مزایایی دارند و لازم به ذکر است که رایانش ترکیبی، ترکیبی از رایانش عمومی و خصوصی است.


Cloud computing معایب هم دارد؟


رایانش ابری در کنار مزایای خود، یک سری معایب نیز دارد که این معایب شامل عدم دسترسی به سرویس، کنترل محدود، نشت داده‌ها و غیره هستند.

این مقاله را اشتراک گذاری کن:
نیاز به مشاوره رایگان داری؟